När studenterna kommer till stan
Varje år studerar ca. 29,000 människor vid Linköpings Universitet och ungefär var femte student i Linköping bor med oss på Studentbostäder. Men vad händer egentligen hos ett studentbostadsföretag under sommaren och hösten när flera tusen nya studenter ska börja på universitetet i Linköping? Häng med bakom kulisserna hos stadens största studentbostadsföretag!
Antagningsbeskedet
Allting börjar med att antagningsbeskeden kommer. Datumen kan vara lite olika, men entusiasmen, förväntningarna och nervositeten är den samma. Kom jag in? Fick jag mitt förstahandsval? Och kanske fram för allt; vart ska jag bo?
Dagen med stort D för alla nya studenter är då antagningsbeskeden kommer och för oss på Studentbostäder så är det lite som att öppna slussportarna. Antalet telefonsamtal, chattar och besökare på hemsidan ökar markant ifrån den ena dagen till den andra. Frågorna strömmar in kring lediga bostäder, förturer och antal köpoäng. Någon vill veta vilket område som är bäst att bo i, en annan undrar om det finns diskmaskin i lägenheterna och en tredje stackare har missat att ställa sig i kö eller kanske rent av råkat ställa sig i kö i fel stad (jo, förväxlingen mellan Lid- och Linköping har faktiskt skett).
Lediga bostäder och förtur
I samband med att antagningsbeskeden kommer är det dags att publicera lediga bostäder för alla nya studenter. Att det finns tomma bostäder till höstterminen är en grundförutsättning för att vi ska få nya studenter till stan och det säkerställs i viss mån genom boende- och studiekontroller, men också till stor del genom en naturlig utflyttning då många tar sin examen innan sommaren. Vi reserverar de flesta korridorsrum som sägs upp under våren, låter dem vara vakanta under sommaren, för att senare kunna hyra ut dem till nyantagna studenter lagom till att höstterminen börjar. Alla nyantagna studenter som inte är boende i Linköpings kommun har förtur till korridorsrum. Det är ett sätt att kunna försäkra nya studenter om att chanserna till ett studentboende är goda.
Vår ambition är att kunna erbjuda en stor mängd bostäder till stadens studenter lagom till terminsstart. I år tecknade vi drygt 1050 hyresavtal med nya hyresgäster där kontraktsstart är någon gång ifrån den 1 augusti till och med 1 oktober.
Inflyttningsdagen är kommen
Den 1 augusti varje år är det dags att möta alla färska, nervösa och entusiastiska studenter på riktigt. En dag som ofta är väldigt intensiv och i viss mån stressig, men samstämmigt vittnar personalen hos oss på Studentbostäder också om att det är bland de roligaste dagarna på året. Att få möta alla glada och upprymda kunder som bubblar av frågor och förväntan är verkligen tillfredsställande. I vårt digitala samhälle blir tillfällen som dessa alltmer sällsynta och här får vi en möjlighet att träffa våra kunder på ett naturligt och högst verkligt sätt. De får ett ansikte på vilka vi är och en lång relation oss emellan tar sin början.
Till den 1 augusti i år hade vi över 700 nya hyresgäster på ingång och då gäller det verkligen att allt är på sin plats. Nycklar behöver metodiskt inventeras, röda mattan rullas ut för att skapa ett gott välkomnande och p-tillstånd och liknande behöver vara väl påfyllt för att inflyttningarna ska rulla på så smidigt som möjligt. När kön runt kl. 12.00 ringlar sig långt utanför kontoret i väntan på att få hämta sina nycklar, så brukar glädjen och humöret ändå vara på topp. Detta har vi vår fantastiska personal att tacka för, som brukar vara lite extra fantastiska just dagar som dessa.
Men, vad händer sen då?
När den första stora inflyttningsdagen är över så inleds nästa fas i arbetet med att ta hand om våra nya hyresgäster. Väl på plats så uppstår ofta många funderingar. Var ligger mitt förråd? Hur fungerar det att boka tvättid? Och vad är egentligen ett besiktningsprotokoll?
Åter igen är det stor aktivitet i våra kanaler som chatt och telefon, men här gäller det också att se till så vi har tydlig och bra information på vår hemsida, så det blir enkelt för kunden att hitta vad de behöver där. Nu brukar också en del felanmälningar börja rapporteras in. Här har vi stor glädje av vår fantastiska personal på kundtjänst och vår smidiga boendeapp; där det är enkelt att få hjälp med sitt ärende och få brister i bostaden åtgärdade snabbt och smidigt.
När alla eventuella frågor inför, under och efter inflyttningen är avklarade är det dags för våra kunder att börja bo. Att studentboendet känns som ett ”riktigt hem” är jätteviktigt och en grundförutsättning för att studentlivet ska bli så bra som möjligt. Trivs du hemma är det lättare att fokusera på plugget, helt enkelt.
Under sin boendetid är våra kunder alltid välkomna att kontakta oss. Varje område har sin egen kundansvarig som gör sitt yttersta för att kunden ska trivas i sitt hem och våra förvaltare arbetar hållbart och strategiskt för att ta hand om bostäderna som våra kunder bor i. Våra kommunikationskanaler är öppna under bra tider på dygnet och kunderna får i väldigt hög utsträckning snabba och korrekta svar utan dröjsmål.
Löpande under läsåret arrangerar och deltar vi i olika typer av event för våra hyresgäster och studenter i allmänhet – allt för att skapa en fantastisk boendetid hos oss på Studentbostäder och en härlig upplevelse som student i Linköping.
Vi hoppas i och med detta att du fått en liten inblick i hur verksamheten för ett studentbostadsföretag kan se ut och är du nyfiken på att veta mer är du alltid välkommen att kontakta oss.